جمعه ۳۱ فروردین ۰۳

روش های جلو گیری از پیری پوست

سلامت و زیبایی پوست و مو

روش های جلو گیری از پیری پوست

۸۸ بازديد

حتماً تا به حال دو فرد هم سن و سال را دیده‌اید که پوست‌شان از نظر جوانی و شادابی با هم خیلی متفاوت است. شاید از خود پرسیدید چرا پوست یکی چروک و خط‌های ریز دارد و پوست دیگری صاف و یکدست است. مقالۀ زیر را بخوانید تا بدانید چه چیزهایی، جز وراثت، در پیری زودرس پوست ما نقش دارند، و چه عواملی به جلوگیری از پیری پوست ما کمک می‌کند؟

کافی است اشتباهی مرتکب شوید و کاری کنید که به پوست‌تان آسیب برسد. آنگاه ناخواسته پیری پوست خود را سرعت داده‌اید. اگر حوصله‌ی مراقبت از پوست خود را ندارید، دست کم، با خواندن این مقاله بدانید چه‌کاری نباید انجام دهید تا پوست‌تان زود پیر نشود.


تا به حال برایتان سؤال پیش آمده که پیری پوست چیست ؟

احتمالاً فکر می‌کنید هر چه سن بیشتر باشد، پوست پیرتر به نظر می‌رسد. اما این جمله زمانی حقیقت دارد که سن تنها عامل پیری پوست باشد. که البته این طور نیست.

نشانه‌های پیری پوست، در بعضی از افراد زودتر نمایان می‌شود. برای مثال، صورت یک شخص بیست و چند ساله ممکن است چین و چروک داشته باشد. به این گونه پیر شدن غیر طبیعی پوست، پیری زودرس می‌گویند.

خبر خوب این است که پیری زودرس پوست، هم قابل پیشگیری است و هم درمان می‌شود.

چرا پوست پیر می‌شود؟

عوامل بسیاری باعث پیری پوست می‌شوند که همه‌ی آنها را نمی‌توانیم کنترل کنیم. پیری، فرآیندی اجتناب ناپذیر است. با گذشت زمان، پوست همه‌ی ما چروک می‌شود و این کاملاً طبیعی است. علاوه بر چین و چروک، پوست به مرور نازک‌تر و خشک‌تر می‌شود.

خوشبختانه، بعضی از عواملی را که باعث پیری پوست می‌شوند، می‌توانیم کنترل کنیم. سبک زندگی ما و محیطی که در آن زندگی می‌کنیم با بروز نشانه‌های پیری پوست در جوانی ارتباط دارد. بررسی‌های علمی نشان می دهد سیگار کشیدن، حالت چهره (مانند اخم، تعجب و خنده) و کمبود خواب روند پیری پوست را سرعت می‌بخشند.

برای جلوگیری از پیری پوست یا درمان آن، ابتدا باید بدانیم نشانه‌های پیری پوست چیست و علت بروز آنها را بررسی کنیم.

۱٫ لک های پوستی

ایجاد لک روی صورت و دست‌ها، نشانی از سالم نبودن پوست است. اشعه‌ی فرابنفش خورشید این لک‌ها را ایجاد می‌کند. اشعه‌ی فرابنفش از کودکی و نوجوانی به شما پوست آسیب می‌زند. این اشعه باعث دو رنگ شدن پوست و ایجاد لک‌های قهوه ای روی آن می‌شود.

بهترین راه جلوگیری از ایجاد لک بر پوست‌تان این است که از کودکی به طور مداوم از کرم ضد آفتاب استفاده کنید. البته، دقت کنید کرم ضد آفتابی را انتخاب کنید که طیف گسترده (broad spectrum) باشد. این نوع کرم ضد آفتاب از پوست شما در برابر هر دو اشعه‌ی UVA و UVB محافظت می‌کند.

فراموش نکنید، هیچ وقت برای شروع استفاده از ضد آفتاب دیر نیست!

برای از بین بردن لک‌هایی که از قبل روی پوست‎تان ایجاد شده‌اند، می‎توانید از کرم‌‌های لایه بردار و روشن کننده‌ی مناسب استفاده کنید.

ویتامین c و کینین‌های طبیعی و مصنوعی هم قادرند لک‌های پوست شما را رفع کنند. افزون بر این، از ایجاد لک جدید بر پوست شما جلوگیری می‌کنند. استفاده از ویتامین c و کینین‌های طبیعی و ساختگی، لک‌های موجود را از بین می‌برند. البته، از لک‌های جدید هم پیشگیری می‌کند.

۲٫ چین و چروک

بعد از لک، چین و چروک‌های پوست از رایج‌ترین نشانه‌های پیری پوست است. دور چشم‌ها، پیشانی و گاهی اوقات لب‌ها، اولین قسمت‌هایی از پوست ما هستند که چروک می‌شوند.

عادت‌هایی مثل سیگار کشیدن، اخم کردن زیاد، جمع کردن لب‌ها یا خوابیدن روی یک طرف صورت خط‌های نازکی روی پوست ما ایجاد می‌کنند.

به این خط‌ها، خط‌های احساسی هم می‌گویند. حال اگر کلاژن و الاستین کافی در پوست ما نباشد، این خط‌ها عمیق می‌شوند و پایدار می‌ماند. الاستین و کلاژن پوست ما را در برابر ایجاد این چروک‌ها مقاوم می‌کند.

کلاژن چیست؟

کلاژن رشته‎های پروتئینی است که مسئول انعطاف پذیری، استحکام و یکپارچگی پوست ماست.

بالا رفتن سن، سیگار کشیدن و مراقبت نکردن از پوست در برابر آلودگی هوا و نور خورشید باعث می‌شوند تولید کلاژن در بدن ما کم شود. در نتیجه، پوست ما به راحتی، چروک می‌شود.

یکی از راه‌های مؤثر جلوگیری از پیری پوست، ایجاد چین و چروک و لک‌های تیره روی پوست، استفاده از سرم‌ ویتامین C است. این سرم‌ها، تولید کلاژن و الاستین را زیاد می‌کنند و با لایه برداری پوست باعث جوان ماندن آن می‌شوند.

۳٫ کم آب (دهیدراته) شدن پوست

یکی از نشانه های دیگر پیری زودرس پوست ظاهر خشک آن است. پوست کم آب (دهیدراته)، می‌خارد. همچنین، در شرایط آب و هوایی نامساعد، کم آبی پوست را پوسته پوست می‌کند و باعث حتی ترک خوردن آن می شود.

پوست سالم و جوان نازک نیست؛ قدرت تولید چربی‌ آن هم بیشتر است. در نتیجه، کمتر خشک می‌شود.

علت کم آب شدن پوست هنگام پیری پوست چیست؟

خشک شدن پوست یکی از نشانه‌های ضعف ساختار درم (لایه‌ی زیرین پوست) و اپیدرم (لایه‌ی خارجی پوست) در توانایی اتصال به آب است. در این حالت آب بین لایه‌های پوست بیشتر از دست می‌رود.

همچنین، سدهای طبیعی که مانع از دست دادن آب می‌شوند، عملکرد خود را از دست می‌دهند. تولید پروتئین‌های گلوکوزآمین گلیکان‌ها (GAG) نیز، که یکی از اجزای مرطوب کننده‌ی طبیعی پوست هستند، کاهش می‌یابد. همه‌ی این موارد باعث خشکی پوست می‌شود.

برای مقابله با خشکی پوست چه کنیم؟

بهترین راه مقابله با این تغییرات، پیشگیری است!

  •  لایه‌برداری پوست باعث بهبود عملکرد اپیدرم پوست و حفظ بیشتر آب در آن می‌شود.
  •  پزشکان توصیه می‌کنند، با هر روز با استفاده از سرم‌ها و محصولات مراقبت از پوست، آن را آبرسانی کنید. عملکرد این محصولات شبیه پروتئین‌های نگهدارنده آب در پوست است. دانه‌های دریایی (مثل آلگ و جلبک، ابریشم دریایی و …)، هیالورونات ها و عصاره‌های گیاهی از این جمله‌اند.
  •  حتماً از مرطوب کننده مناسب نوع پوست خود استفاده کنید.

۴٫ ملتهب و حساس شدن پوست

خشکی، حساسیت و التهاب پوست از اثرهای بد اشعه‌ی فرابنفش و رادیکال‌های آزاد هستند. پوست صورت، گردن و هر قسمتی از بدن شما که در معرض آفتاب باشد، به احتمال خیلی زیاد، دچار این عوارض می‌شود.

اگر از پوست خود در برابر آفتاب محافظت نکنید، رنگ طبیعی آن از بین می‌رود؛ دو رنگ و گاهی چند رنگ شدن پوست، از عوارض دیگر محافظت نکردن از پوست است. حتی، در موارد خاص، ممکن است پوست به حالت بافت چرم درآید.

خشکی، حساسیت و التهاب پوست صورت، گردن و بخش‌هایی از بدن که در معرض آفتاب هستند از نشانه‌های پیری زودرس پوست است. معمولاً این نشانه‌ها از ۲۰ تا ۳۰ سالگی ظاهر می‌شوند.

راه حل چیست؟

برای اینکه رنگ پوست شما بهبود یابد و نشانه‌های خشکی پوست از بین برود، می‎توانید راهکارهای زیر را امتحان کنید:

  • آنتی اکسیدان ‌های قوی گیاهی مصرف کنید، مثل عصاره‌ی چای سبز و انواع توت، ویتامین ث و …
  • از ترکیبات ضد التهاب استفاده کنید، نظیر
    • بیزابولول (عصاره ی گیاهی که در بابونه ی آلمانی و بعضی گیاهان دیگر وجود دارد)
    • بابونه، آزولن (ترکیباتی که در قارچ‌ها و بعضی از بی‌مهرگان دریایی وجود دارد)
    • جو دوسر و آرگان …
  • ویتامین‌های گروه ب را در رژیم خود بگنجانید.

۵٫ افتادگی پوست

اگر استحکام لایه‌های زیرین پوست از بین برود، پوست ما شل می‌شود و گونه‌ها افتاده. سرو کله‌ی چین و چروک‌های عمیقی هم خیلی زود پیدا می‌شود.

معمولاً نشانه‎های پیری پوست، از سن ۴۵ تا ۵۰ سالگی شروع می‌شوند. جالب اینکه، با مراقبت صحیح از پوست خود، می‌توانید تا اواخر پنجاه سالگی هم از این نشانه‌ها در امان بماند. اگر استحکام و کشسانی (الاستیسیته) پوست از اوایل ۳۰ سالگی کاهش یابد. نشانه‌ی پیری زودرس پوست است.

علت چیست؟

کلاژن و الاستین دو پروتئین اساسی هستند که استحکام و انعطاف مورد نیاز پوست ما را تأمین می‌کنند. افتادگی پوست بیشتر نتیجه‌ی از بین رفتن این دو پروتئین در اثر آسیب‌های نوری است.

هیچ وقت دیر نیست!

اگر هنوز هیچ یک از این نشانه‌ها را ندارید، می‎توانید با رعایت نکات ساده‌ی زیر سلامت و زیبایی پوست خود را برای مدت طولانی‌تری حفظ کنید.

حتی اگر یک یا چند نشانه‌ی پیری زودرس پوست را دارید، نگران نباشید! هنوز هم می‌توانید شدت برخی از آسیب‌های پوستی را کم کنید.

همین‎طور می‎توانید از آسیب های بیشتر پوست جلوگیری کنید. اما چه‎طور؟ محافظت از پوست در برابر آفتاب و تغییر سبک زندگی به شما کمک زیادی می‎کند.

اگر می‌خواهید بدانید، راه‌های جلوگیری از پیری پوست چیست ، نکات زیر را از دست ندهید!

چگونه از پیری پوست جلوگیری کنیم؟

دانستیم که با مراقبت درست از پوست و تغییر سبک زندگی می‌توانیم تا حد زیادی از پیری زودرس پوست جلوگیری کنیم. پس، نکات زیر را به یاد بسپارید:

۱٫ از پوست خود در برابر آفتاب محافظت کنید!

فرقی نمی‌کند کنار ساحل باشید یا بیرون از خانه کارهای روزمره‌ی خود را انجام دهید. در هر حالت، در معرض اشعه‌های مضر خورشید هستید.
برای مراقبت از پوست:

  •  همیشه در سایه قرار بگیرید.
  •  دست‌ها و گردن خود را بپوشانید.
  •  از کلاه و عینک آفتابی استفاده کنید.
  •  به طور مداوم از کرم ضد آفتاب طیف گسترده با SPF 30 یا بالاتر استفاده کنید.

حتی اگر علائم پیری پوست را دارید، می‌توانید با محافظت از آن در برابر آفتاب، به پوست خود این فرصت را بدهید تا آسیب‌های خود را ترمیم کند.

۲٫ برای برنزه شدن، آفتاب نگیرید!

هربار که پوست خود را برنزه می‌کنید، آن را بیشتر در معرض پیری زودرس قرار می‌دهید.

باید بدانید که این فقط به آفتاب گرفتن مستقیم مربوط نیست. سولاریوم و دستگاه‌های دیگر برنزه کردن، اثری مشابه دارند. همه‌ی این دستگاه‌ها با انتشار اشعه‌ی فرابنفش (UV) روند پیری پوست را تسریع می‌کنند.

برای در امان ماندن از این اشعه‌های مضر می‌توانید از کرم، روغن، اسپری یا محصولات برنزه کننده‌ی دیگر استفاده کنید.

۳٫ سیگار نکشید!

سیگار کشیدن سرعت پیری پوست را چند برابر می‌کند! چین و چروک، کدر شدن پوست و رنگ پریدگی از آسیب‌های پوستی ناشی از مصرف سیگار است.

سیگاری‌هایی که مصرف سیگار را ترک می‌کنند، اغلب خودشان هم متوجه می‌شوند که پوست‌شان سالم تر به نظر می‌رسد.

۴٫ اخم نکنید!

شاید با خودتان فکر کنید، اخم کردن به پیری پوست چه ربطی دارد؟

اخم، خنده، تعجب یا حالت‌های دیگر، ماهیچه‌های صورت را منقبض می‌کنند. اگر ماهیچه‌های خاصی خیلی زیاد استفاده شوند، خط‌های مربوط به آن ماهیچه پر رنگ و ماندگار می‌شوند.

۵٫ تغذیه‌ی سالم داشته باشید!

بررسی‌ها نشان می‌دهد، مصرف زیاد میوه‌ها و سبزی‌های تازه باعث جلوگیری از پیری پوست می‌شود. اگر درصد بالایی از مواد غذایی شما حاوی مواد قندی و کربوهیدرات پیچیده مانند نان، ماکارونی، برنج و … باشد، روند پیری پوست تسریع می‌شود.

۶٫ ورزش کنید.

ورزش کردن، گردش خون و سیستم ایمنی بدن ما را تقویت می کند. طبق تحقیقات انجام شده، افرادی که بیشتر روزهای هفته ورزش می‌کنند، نسبت به همسالان خود پوست جوان‌تری دارند.

۷٫ پوست خود را به آرامی بشویید!


ساییدن پوست به هنگام شستشو آن را تحریک می‌کند. این تحریک‌های پوستی به مرور زمان باعث پیری زودرس پوست می‌شوند.
با شستشوی ملایم هم آرایش و آلودگی‌ها از روی پوست پاک می‌شوند و هم پوست‌تان اذیت نمی‌شود.

اگر شوینده (فیس واش) شما پوست‌تان را به خوبی پاک نمی‌کند، در اولین فرصت آن را با یکی دیگر از انواع پاک کننده‌ صورت که مخصوص نوع پوست شما است، جایگزین کنید.

۸٫ عینک آفتابی بزنید.

پوست دور چشم نازک و حساس است. به همین دلیل، اولین چین و چروک‌ها معمولاً در این قسمت ایجاد می‌شوند.
بسیاری از افراد، به ویژه آن‌ها که چشم‌شان به نور حساس است، برای بهتر دیدن، چشم‌های خود را تنگ می‌کنند. این کار در دراز مدت باعث ایجاد چین و چروک در اطراف چشم می‌شود. استفاده از عینک آفتابی بهترین راه برای مراقبت پوستِ دور چشم و جلوگیری از پیری پوست است.

۹٫ صورت خود را دو بار در روز بشویید!

  • صبح‌ها: برای شستن چربی‌هایی که در طول شب بر پوست جمع شدند.
  • شب‌ها: برای پاک کردن صورت از مواد آرایشی و آلودگی‌ها
  • عرق، پوست را تحریک می‌کند. پس اگر ورزش می‌کنید یا به هر دلیلی، زیاد عرق می‌کنید، حتماً بعد از ورزش، صورت و بدن خود را بشویید.

۱۰٫ برای جلوگیری از پیری پوست، آن را مرطوب نگه دارید.

هر روز به اندازه‌ی لازم از کرم مرطوب کننده‌ی مناسب پوست خود استفاده کنید. کرم‌های مرطوب کننده رطوبت پوست را به دام می‌اندازند، از خشکی پوست جلوگیری می‌کنند و ظاهر شاداب‌تری به آن می‌دهند.

۱۱٫ از محصولاتی که موجب سوزش پوست می شوند، استفاده نکنید.

احساس سوزش و گزش در پوست نشان می‌دهد که پوست تحریک شده است. یادتان باشد محصولات مراقبت از پوست نباید موجب تحریک پوست شما شوند.

پیش از این هم گفتیم، تحریک پوست با پیری زودرس پوست ارتباط مستقیم دارند. همچنین، سن پوست را بیشتر از سن واقعی‌اش نشان می‌دهند.
البته، بعضی از محصولات ضد پیری پوست، ممکن است سوزش ایجاد کنند. در صورت تأیید پزشک، استفاده از این محصولات مجاز است.

حال که راه‌های جلوگیری از پیری پوست را دانستید به ما بگویید تا کنون کدام یک از اشتباه‌هایی را که در مقاله بالا گفتیم مرتکب شده‌اید؟ راهکارهایی را که گفتیم چطور؟ تا به حال آنها را امتحان کرده‌اید؟ به نظرتان مفید است؟ پس، حتماً تجربه‌ها و نظرهای خود را با ما خوانندگان دیگر این مقاله در میان بگذارید.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.