سه شنبه ۰۴ اردیبهشت ۰۳

ترک های پوستی و علت بروز آن

سلامت و زیبایی پوست و مو

ترک های پوستی و علت بروز آن

۸۰ بازديد

برای بسیاری از افراد، با شروع فصل زمستان و افزایش خشکی هوا، پوست بدن نیز خشک شده و دچار ترکهای متعدد به ویژه در دستها، پاها و لبها خواهد شد. البته در برخی مواقع هم ترک پوست به علت یک اختلال پوستی مانند اگزما یا پسوریازیس (صدفک)، یا بر اثر تماس پوست با یک ماده محرک بروز می‌کند. ترک پوست همچنین می‌تواند یک علامت اختلالی زمینه‌ای باشد.

به عنوان مثال، افرادی که به دیابت مبتلا هستند؛ ممکن است بیش از سایرین با ترک پوست دست و پا مواجه شوند. در ادامه این مطلب به ترک های ناشی از خشکی پوست خواهیم پراخت و آنها را به طور کامل بررسی خواهیم نمود.

ترک پوست چیست؟

شیارها یا بریدگی‌هایی که وجه مشخصه ترک پوست هستند به طور معمول زمانی بروز می‌کنند که پوست خشک یا تحریک می‌شود. پوست خشک و ترک خورده اغلب با علائم زیر همراه است:

  • خارش
  • پوسته پوسته شدن
  • خونریزی

ترک پوست همراه مشکلاتی را برای فرد مبتلا ایجاد می‌کند که برای رفع آنها انگیزه درمان به وجود می‌آید. بعضی از این مشکلات عبارتند از: حس ناخوش آیند زبری پوست و حساسیت بیشتر پوست نسبت به دما، استفاده از مواد شوینده و برخورد با آب



علل ترک پوست

ترک پوست دست، پا و لب ممکن است به دلایل مختلفی ایجاد گردد.

خشکی پوست ناشی از سرما یا خشکی

سرما و وزش باد در زمستان می‌تواند باعث تحریک پوست شود. وقتی رطوبت هوا کاهش می‌یابد پوست خشک شده و شروع به ترک خوردن می‌کند. به همین جهت در هوای سرد یا خشک، بسیاری از افراد دچار خشکی و ترک پوست به ویژه در لبها می‌شوند. برخورد مکرر بزاق دهان با لب و کندن پوست لب، می‌تواند باعث بدتر شدن ترک ها شود.

درماتیت تماسی

درماتیت تماسی نوعی راش خارش‌دار و خشکی پوست است که به دلیل تماس با یک ماده تحریک کننده ایجاد می‌شود. این اختلال ممکن است بر اثر ابتلا شخص به آلرژی یا به علت سمی یا تحریک کننده بودن ماده مورد اشاره رخ دهد. برای مثال، شخص مبتلا به آلرژی لاتکس ممکن است در زمان پوشیدن دستکش‌های لاتکس دچار درماتیت تماسی شود.

در طول فصل آنفولانزا، شستشوی مکرر دست نیز می‌تواند باعث خشکی پوست، خارش، یا ترک پوست گردد. نمونه قابل لمس دیگر، درماتیت های تماسی مربوط به استفاده از الکل و ضدعفونی کننده ها و شستشوی مکرر دستها در این روزهای شیوع ویروس کرونا است که اتفاقا بسیار هم دیده می‌شود.

اگزما

افراد دچار اگزما یا درماتیت اتوپیک، دچار خشکی و خارش پوست هستند. در بیماران پوست ممکن است قرمز رنگ و ملتهب به نظر برسد. اغلب اوقات خراشیدن یا خاراندن باعث بدتر شدن راش های پوستی می‌شود. در این بیماری فقدان رطوبت، به خشکی پوست و در مواردی هم ترک های پوستی منجر می‌شود. علت اگزما همیشه مشخص نیست اما این بیماری می‌تواند در نسل‌های مختلف خانواده ادامه یابد.

پسوریازیس (صدفک)

پسوریازیس یک بیماری خودایمنی است که به پوست آسیب می‌زند. بیماران مبتلا به پسوریازیس دچار لکه‌های پوستی بیش از حد خشک و معمولاً روی جمجمه، تنه، و اطراف مفاصل می‌شوند. در هر حال، لکه‌ها ممکن است در هر قسمتی از بدن ظاهر شوند. برخی افراد دچار پسوریازیس در عین حال درد را نیز تجربه می‌کنند.


تینا پديس (پای ورزشكاران)

پای ورزشکار یا تینا پدیس، نوعی عفونت پا بر اثر کرم حلقوی کهنوعی قارج است؛ می‌باشد. علائم این بیماری عبارتند از:

  • خارش
  • راش بین انگشتان پا
  • لایه لایه شدن پوست
  • ترک خوردن پوست

عوامل افزایش دهنده ابتلا به این بیماری شامل زمان طولانی در آب بودن، تعریق زیاد پا، یا پوشیدن طولانی مدت کفش‌ به ویژه کفشهایی که به دلیل بسته بودن، امکان تهویه هوا ندارند.

نوروپاتی دیابتی

مشکلات پا در بیماران دیابتی بسیار شایع است. این مشکلات خشکی یا ترک پوست پا را شامل می‌شود. بر اثر تغییرات سیستم عصبی پاهای بیماران دیابتی کمتر عرق می‌کند. در حالی که رطوبت زیاد یک ریسک فاکتور پای ورزشکار است کمبود تعریق نیز می‌تواند به خشکی و ترک خوردن پوست منجر گردد.

توصیه هایی برای پیشگیری و درمان ترک های پوستی

پیشگیری و درمان ترک لب ها

  • استفاده از مرطوب کننده و ضد آفتاب مناسب لب
  • برخی از رژ لبها به خشکی و ترک لب دامن میزنند. از این محصولات اجتناب نمایید
  • گزیدن، زبان زدن و کندن پوست لب ممنوع است

پیشگیری و درمان ترک پوست دست

  • استفاده از مرطوب کننده و ضد آفتاب مناسب پوست دست
  • کاهش شستشوی غیر ضروری دستها به ویژه با آب گرم و در هوای سرد
  • استفاده از دستکش در حین انجام کار بخصوص زمان استفاده از مواد شیمیایی مانند رنگ مو و شوینده ها

پیشگیری و درمان ترک پوست پا

  • استفاده از مرطوب کننده مناسب پا به ویژه پس از استحمام
  • به حداقل رساندن برخورد پوست کف پا با فرش و موکت
  • پرهیز از پوشیدن کفش بدون جوراب
  • در صورت امکان به حداقل رساندن زمان قرارگیری پا در کفش
  • حفظ نظافت و پاکیزگی پاها

در صورتی که با عمل به اقدامات فوق، همچنان از ترک و خشکی پوست آزرده هستید؛ توصیه می‌کنیم به متخصص پوست مراجعه نمایید؛ بخصوص اگر دچار درد، سرخی، خونریزی، التهاب یا چرک در پوست ترک خورده می‌باشید.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.