سه شنبه ۰۷ فروردین ۰۳

چرا پوست دست در جوانی چروک می شود؟

سلامت و زیبایی پوست و مو

چرا پوست دست در جوانی چروک می شود؟

۷۹ بازديد


ممکن است با خودتان تصور کنید که پوست دست و صورت تنها در سنین بالا دچار چروک و خشکی شدید می‌شود. اما گاهی چروک شدن پوست دست در جوانی نیز اتفاق می‌افتد که به علل مختلفی بستگی دارد. در واقع در صورتی که به آبرسانی و رطوبت دستانتان اهمیت ندهید، ممکن است اوضاع پوست دستتان روز‌به‌روز وخیم‌تر گردد. در ادامه مقاله به علت چروک شدن پوست دست در جوانی و درمان خشکی پوست دست می‌پردازیم تا دستانی نرم و جذاب داشته باشید.

1.      آب و هوا

هنگامی که هوا سردتر می‌شود، ممکن است خشک‌تر نیز گردد. بنابراین خشکی پوست دست در آب  و هوای سرد یک امر بسیار طبیعی است. تغییرات آب و هوایی می‌تواند یکی از علل اصلی خشک و در نتیجه چروک شدن پوست باشد. بنابراین در فصل‌های سرد سال، کرم مرطوب کننده دست را از خودتان جدا نکنید!

2.      شرایط شغلی

گاهی اوقات شرایط کار یا شغلی‌تان باعث چروک و خشک شدن پوست دستتان می‌شود. افرادی همچون معلمان، پزشکان، پرستاران، مکانیک‌ها و افرادی که شغل‌هایی دارند که باید به طور دائم از دستانشان استفاده کنند، ممکن است بیشتر از دیگر در معرض چروک شدن پوست دست در جوانی قرار گیرند که تنها چاره نرم شدن دست‌ها، استفاده از کرم مرطوب کننده پس از هر بار شستشوی دست است.

3.      بروز برخی از بیماری‌ها

بروز برخی از بیماری‌ها باعث خشکی دست و حتی چروک شدن دست‌ها در جوانی می‌گردد. برای مثال افرادی که دیابت، لوپوس یا حتی فشار خون پایینی دارند، ممکن است بیشتر از دیگران، در معرض چروک شدن پوست دست قرار گیرند. همچنین حساسیت پوستی، اگزما، التهاب پوست یا مشکلات پوستی نیز می‌تواند منجر به چروک یا خشکی شدید پوست دست گردند.

4.      عدم استفاده از کرم نرم کننده

برخی از افراد تصور می‌کنند که دست‌ها باید بدون رسیدگی نرم و زیبا باشند! در واقع اگر می‌خواهید پوستی زیبا داشته باشید، باید به آن رسیدگی کنید و همیشه مراقب دست‌هایتان باشید. برخی از افراد پوست خشکی دارند و بیشتر از دیگران در معرض چروک شدن پوست دست در جوانی قرار می‌گیرند. بنابراین توصیه می‌کنیم پس از هر بار شستشوی دست‌ها، حتما از کرم مرطوب کننده استفاده کنید.

5.      استفاده از ژل ضدعفونی و الکل

در این دو سال که خطر ابتلا به کوید 19 بخشی از زندگی روزمره‌مان شده است، استفاده از ژل ضدعفونی و الکل به بخشی از سبک زندگیمان تبدیل شده است. با این حال بهتر است بدانید که ژل ضدعفونی و الکل اگرچه برای از بین بردن باکتری و ویروس مفید است و اهمیت دارد، اما باعث چروک شدن پوست دست نیز می‌شود. توصیه می‌کنیم در صورتی که از مواد ضدعفونی به طور مکرر استفاده می‌کنید، حتما از روغن‌‌های گیاهی مثل روغن زیتون یا روغن نارگیل برای پوست دستتان بهره‌مند شوید تا جبران خشکی و استفاده از مواد آسیب‌زا به پوست دست گردد.

6.      تماس با نور خورشید

اشعه مضر نور خورشید یکی از علل اصلی خشکی و تیرگی پوست است. در صورتی که بخش زیادی از روز را زیر نورخورشید قرار دارید، باید برای سلامت پوستتان از کرم ضدآفتاب استفاده کنید و هر چند ساعت یک بار استفاده از کرم را تمدید کنید. در این صورت شما می‌توانید تا حدود زیادی مانع پیری زودرس پوست صورت و دست‌هایتان گردید.

چگونه دست‌های زیبا داشته باشیم؟

چگونه دست‌های زیبا داشته باشیم

در صورتی که می‌خواهید دست‌های زیبا و سفیدی داشته باشید، رسیدگی به پوست دست باید بخشی از برنامه زندگیتان قرار گیرد. راهکارهای رسیدگی به پوست دست چندان دشوار نیست و شما می‌توانید به سادگی پوست دست زیبا و لطیفی داشته باشید که در ادامه مقاله به هر یک از این روش‌های بسیار ساده می‌پردازیم.

1.      از دستکش استفاده کنید

دستکش می‌تواند تا حد زیادی از پوست دست محافظت کند. هنگامی که خارج از خانه در هوای سرد یا زیر نور مستقیم خورشید قرار دارید، توصیه می‌کنیم حتما از دستکش استفاده کنید تا میزان رطوبت و چربی دستانتان کم نشود.

هنگام شستن ظرف‌ها، تمیز کردن خانه و باغبانی حتما از دستکش‌های پلاستیکی ضخیم استفاده کنید. این دستکش‌ها نه تنها از پوست دست دربرابر آب داغ که باعث خشکی پوست می‌شود محافظت می‌کنند، بلکه از بسیاری از حساسیت یا التهاب پوستی ناشی از مواد شوینده نیز جلوگیری می‌کنند.

2.      استفاده از کرم ضدآفتاب را فراموش نکنید

تفاوتی ندارد که پوست دست یا صورت باشد! اشعه مضر خورشید باعث ایجاد آسیب‌های جدی به پوست بدن می‌شود و ممکن است باعث بروز برخی از بیماری‌ها، تیرگی پوست و حتی پیری زودرس گردد.

توصیه می‌کنیم هرگاه از خانه خارج می‌شوید، حتما از کرم ضدآفتاب با میزان SPF استاندارد استفاده نمایید تا از تماس اشعه مضر خورشید با پوستتان جلوگیری نمایید. این کار کمک بسزایی در محافظت و نرمی پوست دست می‌کند.

 

3.      به میزان کافی آب بنوشید

احتما بارها در رسانه‌ها شنیده باشید که روزی 8 لیوان آب بنوشید. چرا تمام رسانه‌ها این مسئله را تکرار می‌کنند؟ همان‌طور که می‌دانید بدن برای ادامه حیات به آب نیاز دارد. در واقع گاهی ممکن است حتی احساس تشنگی (به‌خصوص در فصل‌های سرد سال) نداشته باشید، اما بدن باز هم به آب نیاز دارد.

اجازه دهید نیاز بدن و پوست دست و صورت به آب را با یک مثال ساده توضیح دهیم. اگر به یک گیاه کوچک آپارتمانی آب نرسد، قطعا خشک و پژمره می‌شود. بنابراین وقتی به نوشیدن آب اهمیت نمی‌دهید، چگونه انتظار دارید پوست دست در جوانی چروک نشود و لطیف و نرم باقی بماند؟ حتی اگر نوشیدن آب را در طول روز فراموش می‌کنید، حتما تعداد لیوان آب‌هایی که نوشیدید را یادداشت کنید.

4.     دست‌ها را مرطوب کنید

هنگامی که دست‌هایتان را با کرم مرطوب کننده، مرطوب و آبرسانی می‌کنید، به طور قابل توجهی مانع چروک شدن دست‌ها در سنین جوانی و پس از آن می‌شوید. مرطوب کننده به صورت‌های مختلفی همچون لوسیون، ژل، کرم و سِرُم در بازار موجود است که شامل ترکیبات زیر می‌باشند:

هومکتانت‌ها یا مرطوب‌کننده‌ها (Humectants): این ترکیبات شامل گلیسرین، اوره و آلفا هیدروکسی اسید هستند که باعث آبرسانی به پوست می‌شوند.

اکلاسیو یا مسدود کننده‌ها (Occlusives): این ترکیبات شامل پترولیوم، روغن شی و النتوین هستند که آب را در پوست نگه‌می‌دارند.

امولینت‌ها یا چربی (Emollients): این ترکیبات‌ شامل روغن جوجوبا، لانولین و روغن گل آفتابگردان هستند که باعث نرمی پوست می‌شوند.

معمولا یک کرم مرطوب کننده حاوی روغن بادام، روغن آووکادو، آلوئه‌ورا، روغن نارگیل، روغن گیاه کاکائو، زرده تخم مرغ، عسل و جوی دوسر است که باعث می‌شوند پوست خشک نشود، پوست خشک ترمیم گردد و از پوست محافظت شود.

با این حال تنها خرید کرم مرطوب کننده کافی نیست و شما باید به نوع پوست دستتان توجه کنید. برای مثال در صورتی که پوست چرب، حساس، معمولی یا خشکی دارید، یا پوستتان مستعد چروک شدن است، باید از کرم مرطوب کننده مناسب پوست دستتان بهره‌مند شوید تا دست‌های زیبا و لطیفی داشته باشید.

 

ماسک دست خانگی برای درمان چروک و خشکی پوست

 

شما می‌توانید در خانه برای پوست دستتان همچون پوست صورتتان ماسک طبیعی و موثر تهیه کنید تا دست‌های سفید و زیبایی داشته باشید. در ادامه مقاله به آموزش چند ماسک خانگی برای پوست دست خشک و چروک می‌پردازیم تا شاهد معجزه دستان زیبای خود باشید.

1.      اسکراب دست لیمو و شکر

فواید اسکراب صورت و دست لیمو و شکر بسیار زیاد است. لیمو یک منبع طبیعی و غنی از ویتامین C است و اگر می‌خواهید دست‌‌های سفید و زیبایی داشته باشید، لیمو تاثیر بسزایی دارید. شکر نیز همچون یک اسکراب طبیعی باعث از بین رفتن سلول‌های مرده پوست دست می‌شود.

برای تهیه اسکراب پوست دست لیمو و شکر شما به 85 گرم شکر، 32 گرم روغن نارگیل یا روغن زیتون و یک لیموی بزرگ و تازه نیاز دارید. برای تهیه این اسکراب دست ابتدا یک ظرف مثل ظرف قدیمی و شسته شده کرم یا لوازم آرایش را برداریم و روغن را به آرامی به شکر اضافه کنید.

در مرحله بعد آب لیمو را به ترکیبات اضافه نمایید و آن‌ها را ترکیب کنید تا اسکراب شبیه به شن و ماسه مرطوب شود. مقداری از اسکراب را بردارید و روی دستانتان بمالید و به مدت 1 تا 2 دقیقه پوست دستتان را ماساژ دهید. در نهایت دست‌هایتان را با آب سرد بشویید و کرم مرطوب کننده بزنید. شما می‌توانید اسکراب باقی مانده را در یخچال نگهداری کنید.

2.      ماسک نمک دریا برای پوست دست

 

نمک دریا باعث از بین رفتن پوست مرده، خشک و حتی پوست چروک دست می‌شود. بنابراین برای تهیه این ماسک دست شما به 64 گرم جوی دوسر، 64 گرم نمک دریا، 64 گرم روغن نارگیل و 4 قاشق غذاخوری ژل آلوئه‌ورا نیاز دارید. توجه داشته باشید که هر یک از این ترکیبات باعث نرم شدن دست‌ها می‌شوند و از خشکی و چروک دست در جوانی جلوگیری می‌کنند.

یک ظرف بردارید و تمام ترکیبات را با یکدیگر مخلوط کنید. سپس این اسکراب را به مدت 2 تا 3 دقیقه روی دستانتان ماساژ دهید. در نهایت دستانتان را با آب سرد بشویید و با کرم مرطوب‌کننده مخصوص نوع پوستتان، دستتان را مرطوب کنید.

3.      ماسک پوست دست روغن نارگیل

روغن نارگیل یک آنتی‌اکسیدان قوی برای پوست محسوب می‌شود که میزان PH پوست دست را تنظیم می‌کند و باعث نرمی، لطافت و آبرسانی پوست دست می‌گردد. برای تهیه این ماسک شما تنها به یک قاشق روغن نارگیل خالص نیاز دارید.

ابتدا روغن نارگیل را به تمام پوست دستتان ماساژ دهید. سپس دست‌هایتان را به مدت 5 دقیقه داخل دستکش پلاستیکی یک بارمصرف قرار دهید تا ترکیبات روغن نارگیل به خوبی جذب پوست شوند. در نهایت پوست دستتان را با آب سرد بشویید و از کرم مرطوب کننده نیز استفاده نمایید.

 

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.